Skip to main content

Uber řidiči vs. daně a zákony České republiky

Okolo fungování Uberu v České republice, ale i okolních státech, panuje celá řada nejasností a polopravd. Hlavní problém spočívá v tom, že zákony států ani obcí, do jejichž kompetencí fungování osobních přeprav cestujících spadá, nejsou legislativně připraveni na moderní služby typu Uber či Airbnb. Rozhodli jsme se proto sepsat shrnutí současné situace s využitím všech dostupných veřejných zdrojů, právních a daňových poradců a vlastních zkušeností.

Pro zjednodušení vynecháme základní otázku, zda je fungování Uberu jako takového na území České republiky legální, či nikoliv. Služba aktuálně funguje na území Prahy a brzy snad bude opět dostupná i na území Brna, kde Vrchní soud zrušil předběžné opatření o jejím zákazu.

Svítilna taxi se na vozech Uberu s největší pravděpodobností neobjeví
Svítilna taxi se na vozech Uberu s největší pravděpodobností neobjeví

Bohužel však není úplně jasné, zda musí řidič Uberu splňovat stejné požadavky jako řidiči „klasických“ taxi služeb – tj. mít tzv. taxametr, zkoušku z místopisu, viditelně označené vozidlo svítilnou atd. Některé soudy prvních instancích říkají, že Uber je ve své podstatě taxislužba a tudíž se na ní vztahují požadavky dle zákona č. 102 / 2013, ale soudy dalších instancí takové rozhodnutí zatím vždy zrušily. Soudní dvůr Evropské Unie v prosinci 2017 rozhodl, že Uber je přepravní služba a členské státy ji tudíž mohou regulovat jako klasickou taxislužbu. Celou situaci by měla řešit až připravovaná novela silničního zákona, která pravděpodobně vymezí podmínky pro služby typu Uber a klasické taxi. Podle slov ministra dopravy Ťoka, se ale dá předpokládat, že svítilna taxi, taxametr a zkoušky z místopisu po řidičích Uberu vyžadovány nebudou.

Co vše je povinen řešit řidič Uberu

Ačkoli i podle oficiálních stránek Uber je začít řídit snadné, ve skutečnosti to bohužel tak není a je potřeba „vyřídit“ hned několik dokladů a řešit poměrně komplexní daňové situace, které většina řidičů bez odborné pomoci nezvládne.

Bohužel tak snadné to není
Bohužel tak snadné to není

Zákonné požadavky

Protože poskytování přepravy pomocí aplikace Uber vykazuje všechny znaky podnikání, je v první řadě nutné vlastnit platné živnostenské oprávnění, konkrétně živnost koncesovanou (tzv. koncese) v oboru Silniční motorová doprava – osobní provozovaná vozidly určenými pro přepravu nejvýše 9 osob včetně řidiče.

Kromě toho je také samozřejmě nutné vlastnit řidičský průkaz, který je platný na území České republiky a zaplacené povinné ručení u automobilu, který je k přepravě cestujících využíván.

Od uzavření memoranda s Vládou ČR jsou také řidiči Uberu povinni splňovat následující povinnosti:

  • Vlastnit průkaz řidiče taxislužby (tzv. žlutá karta)
  • Splnit zkoušku z místopisu
  • Zaregistrovat automobil do evidence vozidel taxislužby

Daně z příjmů

Samozřejmě jako většina příjmů, i příjmy prostřednictvím služby Uber se musí řádně danit. To znamená, že řidič je povinen podávat každý rok daňové přiznání a vést účetnictví nebo daňovou evidenci. Kromě toho má řidič také tzv. registrační povinnost. To znamená, že musí podat přihlášku k registraci u příslušného správce daně do 15 dnů od prvního dne započetí výdělečné činnosti. Daň z příjmů fyzických osob činí 15% ze základu daně.

Identifikovaná osoba a DPH

Pokud řidič není plátcem DPH, vzniká mu také povinnost stát se tzv. identifikovanou osobou. To znamená, že v daňovém přiznání musí uvést daň přijatou od služby Uberu. Tato povinnost vzniká proto, že fakticky řidič přijímá službu od společnosti, která má sídlo v jiném členském státě Evropské unie. Uber má sice v Česku pobočku i platné s.r.o., ale na fakturách řidičům za poplatek Uberu je vždy uváděn Uber B.V. se sídlem v Holandsku.

Řidič také musí dávat pozor na to, zda jeho obrat v posledních 12 měsících nepřesáhl 1 milion korun. V případě, že ano, je povinen se registrovat jako plátce DPH, a to do 15 dní od překročení limitu.

Silniční daň

Jelikož řidič využívá ve svém „podnikání“ osobní automobil, je povinen odvádět i silniční daň. Vozidlo je předmětem daně silniční v měsíci, ve kterém bylo k této činnosti použito. Důležité u silniční daně je, že se platí formou pravidelných čtvrtletních záloh na účet finančního úřadu. Silniční daň si můžete zkusit vypočítat například zde. Typicky se jedná o částku v rozmezí 2 až 3 tisíce korun za rok.

Ostatní

Řidič si také musí dát pozor na to, aby pojišťovně oznámil, že automobil bude využíván k přepravě osob. Pojišťovny pro takové případy uplatňují speciální podmínky a v případě nehody při přepravě pasažéra či cestou za ním, by mohli rozporovat jejich povinnost plnění.

Pro více informací doporučujeme detailně nastudovat Informace k daňovému posouzení povinností poskytovatelů přepravních služeb (Uber) vydané Generálním finančním ředitelstvím v květnu 2017.

Problém tzv. Uber flotil

Vzhledem ke komplexnosti plynoucí z bodů výše fungují v rámci Uberu tzv. flotily. Flotila je zjednodušeně řečeno s.r.o., „pod“ kterým řidič jezdí. Myšlenka je taková, že řidič se stará pouze o operativní věci a veškeré daňové a právní záležitosti za něj řeší právě ona flotila. Bohužel skutečnost není tak jednoduchá.

I samotný Uber na svých oficiálních stránkách prezentuje flotilu tak, že řidič nemusí mít živnost, nemusí řešit daně a soustředí se pouze na řízení. To je ovšem pravda pouze v případě, že řidič je oficiálním zaměstnancem dané flotily. Ať už na hlavní pracovní poměr nebo na částečný úvazek formou dohody o provedení práci nebo dohody o pracovní činnosti.

Pokud řidič jezdí „pod“ flotilou pouze na základě smlouvy (o spolupráci, příkazní atd.) je stále povinen splňovat veškeré náležitosti výše uvedené (kromě identifikované osoby, protože příjem má od společnosti v České republice) a odvádět veškeré daně. Flotila nemůže řešit tyto věci za řidiče, který není jejím zaměstnancem. Nejhorší na celé situaci je, že pokud řidič bude kontrolován státní institucí (magistrátem, finančním úřadem, živnostenským úřadem), doplatí na to pouze a jen on, protože je to jeho zodpovědnost. Uber i flotila jsou v takovém případě z obliga.

Pro vyřešení této situace by bylo vhodné, pokud by se samotný Uber začal zajímat o to, jaké smlouvy řidiči ve flotilách podepisují a zda splňují veškeré požadavky pro výkon služby přepravy osob. Pokud máte na celou situaci jiný názor, dejte nám prosím vědět prostřednictvím komentářů níže nebo kontaktního formuláře.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *