Skip to main content

Co je a jak funguje Uber Taxi v Praze, Brně a České republice

Uber (v běžné řeči také označován jako „Uber Taxi“) je služba pro přepravu cestujících, která využívá moderních technologií (mobilní aplikace) namísto klasického dispečinku. Služba vznikla v San Franciscu, Kalifornii a v současnosti má po celém světe více než 1 miliardu uživatelů.

V mnoha metropolích již Uber téměř kompletně nahradil klasické „taxíky“. Pro cestující přináší zejména tyto výhody:

  • Jednoduchá rezervace – Pro rezervaci stačí pouze stáhnout mobilní aplikaci, která je dostupná zdarma pro Android, iOS (iPhone/iPad) i Windows Phone
  • Odhadovaná cena předem – Orientační cenu vidíte v aplikaci vždy před samotnou rezervací. Nemusíte se tedy bát žádných nepříjemných situací v podobě předraženého jízdného
  • Bezhotovostní platba – Platba za jízdu je vám vždy automaticky stržena z vaší platební karty. Nemusíte tedy řešit hotovost a „spropitné“ pro řidiče
  • Nízké ceny – Cena za jízdu je mnohem nižší než v případě „klasických“ taxi služeb. Například cena z letiště do centra Prahy vyjde zhruba na 300,- Kč, zatímco běžné taxi zhruba 450,- Kč
Objednání jízdy, odhad ceny a účtenka prostřednictvím aplikace Uber
Objednání jízdy, odhad ceny a účtenka prostřednictvím aplikace Uber

Skvělá správa pro Čechy je, že Uber je od roku 2014 dostupný také na území hlavního města Prahy. A po dlouhém čekání je i od února 2017 služba dostupná i v Brně. Další města jako Ostrava, České Budějovice a další velká města zatím na příchod Uberu stále čekají. Více informací o dostupnosti Uberu v České republice a na celém světe naleznete na stránce Uber Města.

Typy vozidel Uber

Zákazník v Praze má z pravidla na výběr ze tří typů vozidel UberPOP (UberX), UberSelect a UberBlack. V Brně je zatím dostupný pouze UberPOP, to je náhodné vozidlo mladší 10ti let, které je řízeno řidičem bez taxikářské koncese, ale samozřejmě disponuje platným řidičským průkazem. Většinou se jedná o řidiče, kteří Uber využívají jako přivýdělek ve svém volném čase. Výhodou je mnohem nižší cena a často i lepší dostupnost (doba příjezdu).

Více komfortu a luxusu slibuje UberSelect. Za cenu o přibližně 30% vyšší získá zákazník lepšího řidiče (dle hodnocení) a kvalitnější automobil střední třídy (Škoda Octavia, Volkswagen Passat, Ford Mondeo).

A to nejlepší nakonec, UberBlack je vždy luxusní limuzína řízena profesionálním řidičem v obleku. Na území Prahy se nejčastěji jedná o vozidla Mercedes-Benz třídy E či třídy S a další prémiové značky jako Audi či BMW. Za vyšší komfort zaplatí zákazník samozřejmě také vyšší cenu, přibližně dvakrát tolik co za UberX/UberPOP.

Více informací o službách UberPOP, UberSelect a UberBlack a rozdílech mezi nimi naleznete na stránce 3 rozdíly mezi UberPOP, UberSelect a UberBlack.

Vůz UberBLACK na Staroměstském náměstí v Praze
Vůz UberBLACK na Staroměstském náměstí v Praze

V okolních státech a zejména v USA se můžete setkat i s dalšími druhy jako UberXL (vozidlo až pro 6 cestujících), UberSelect/UberPlus (vozy vyšší střední třídy) a UberPOOL (sdílení cesty s dalšími cestujícími). V České republice je však dostupný pouze UberPOP a UberBLACK.

Ceník a kalkulace

Uber se od klasických taxi služeb liší i v kalkulaci ceny jízdy, protože účtuje i za každou minutu jízdy. Celková cena je tedy závislá na aktuální dopravní situaci, respektive na době jízdy. Kompletní ceník včetně porovnání s běžnými cenami taxi služeb je níže.

 UberPOPUberSelectUberBlackBěžné taxi
Cena za 1 kilometr9,90,- Kč13,- Kč27,- Kč24,- Kč
Cena za 1 minutu3,- Kč4,50,- Kč6,- Kč0,- Kč
Nástupní sazba25,- Kč30,- Kč40,- Kč40,- Kč
Minimální jízdné55,- Kč60,- Kč150,- Kč-
Z letiště do centra300,- Kč400,- Kč650,- Kč450,- Kč

Vyplatí se tedy využívat zejména služeb UberPOP. UberSelect a UberBlack pouze tehdy, pokud chcete udělat dojem nebo si užít luxusu (například při cestě do restaurace či divadla). Pro kalkulaci a odhad ceny zkuste využít náš Uber online kalkulátor.

JÍZDA ZDARMA A nezapomeňte, pokud jste s Uberem ještě nejeli, zadejte náš promo kód „CZEFREE“ a získejte jízdu zdarma. Kód je platný pro všechny služby (UberPOP, UberSelect i UberBlack).

Uber vs. město Praha a Brno

Pražský magistrát v poslední době veřejně kritizuje společnost Uber kvůli její službě UberPOP, která podle něj nedodržuje platnou legislativu a její řidiči nemají potřebná oprávnění (koncesi, živnostenský list). Uber samozřejmě nemají v oblibě ani ostatní taxi služby. Magistrát proti Uberu zkoušel několikrát zakročit pomocí kontrolních jízd a udělováním pokut řidičům. Uber však vždy stojí za svými řidiči a veškeré sankce uhradil za ně. Navíc magistrátním úředníkům zablokoval přístup do aplikace.

V současné době se Praha zkouší s Uberem spíše dohodnout na tom, aby zlegalizoval činnost a přešel z modelu UberPOP na Uber Taxi, který po řidičích licenci vyžaduje.

Bohužel ani přijetí Uberu v Brně není vřelé ze strany magistrátu a konkurence. V podstatě se jim služba nelíbí ze stejných důvodů jako úředníkům a taxikářům v Praze. Veřejným kritikem podmínek za kterých Uber funguje je také Matěj Hollan ze uskupení Žít Brno. Dají se tedy očekávat podobné kontroly řidičů a udělování pokut, které proběhly v Praze.

Neslyšící (hluchoněmí) řidiči

Věděli jste, že v Praze jezdí Uberem i několik hluchoněmých řidičů? Poznáte je v aplikaci pomocí upozornění, které říká, že se jedná o neslyšícího řidiče. Část z nich jsou však slyšící a volbu pouze omylem uvedli při registraci.

Pokud pro vás ale skutečně přijede neslyšící řidič, nemějte z ničeho obavy. Pouze se ujistěte, že jste do aplikace zadali cílovou adresu. Komunikovat s řidičem můžete prostřednictvím textových zpráv, které si napíšete na svém telefonu a ukážete jej.

Osobně z tohoto máme velkou radost, protože Uber neslyšícím lidem nabízí skvělou práci.

Srovnání Uber vs. konkurence (Liftago, Taxify)

Pokud vás zajímá srovnání Uberu s jeho konkurenty – Liftago a Taxify, podívejte se náš přehled hlavních rozdílů. V přehledu se dozvíte jaké jsou hlavní rozdíly, výhody a nevýhody jednotlivých služeb. Dopodrobna jsme zhodnotili následující oblasti:

  1. Aplikace a objednání jízdy
  2. Ceník a platba
  3. Řidiče
  4. Vozidla a dostupnost
  5. Zákaznickou podporu

Článek naleznete zde: Velké srovnání: Uber vs. Liftago vs. Taxify. Budeme rádi za vaše názory a doplnění.

Komentářů: 18

  1. Myslím, že nejen u taxikářů u nás, zvítězila nad obchodní úspěšností, prostá nenažranost. Má-li někdo monopol, k tomu i podmínky, může si zaplatit lidi, kteří ony podmínky vytváří. Takže je to ode zdi ke zdi. A jen tak na okraj: Velice se mi líbí argument, že řidiči od UBER neplatí daně. Zajímalo by mne, za kolik z předražených kilometrů, odevzdají na daně páni taxikáři ? Nechci házet všechny do jednoho pytle, najdou se i poctiví. Bohužel, zřejmě v menšině. Celkem shrnuto – pokud by neokrádali zákazníky, UBER by se tady neuživil. Takže z velké části si svoji konkurenci vytvořili sami.

  2. Obcane plat ! Nekdo to zaplatit musi! … kdyz meli monopol teleoperatori, platili obcan jako mourovaty, jen se uvolnil trh, najednou slo i levnejsi volani a prenos dat … (mj. nedavno pan Babis hrimal, jaky maji oni na ministerstvu tarif – já se ptal – i kdybych měl 200 telefonu, tak mi takovy nedaji). Taxikari predevsim v Praze by dodnes jezdili za zlodejskych 600, 700, 800 a vice napr. na letiste, kdyby se opět na trhu neobjevily jine subjekty a regulace (nynejsich 400). Uber neni z vicera duvodu regulerni konkurence, ale doufam, ze to je jen zacatek konce zlodeju v autech. Ano, kazda prace ma byt ohodnocena, ovsem taxikari v Praze dlouhe roky minimalne prekracovali hranice realneho ohodnoceni sve profese. Dave.

  3. Podle me je to padadni sluzba pro lidi, ktera bezvadne funguje v mnoha mestech… ja ji vyuzil napriklad v Sao Paulu, kde se vlastne bez portugalstiny neobejdete. Uber problem s komumunikaci odstrani.
    UBER zvysuje kvalitu zivota beznym lidem a nejsem si jisty zda magistrat se snazi o totez.

  4. No jo, ale ty hajzli z magistrátu podporují stejní
    hajzlové z ministerstev, kteří taky berou.
    Je to začarovanej kruh.

  5. Ti hajzlové z magistrátu jsou podle mého názoru uplaceni běžnými taxikářskými společnostmi , jinak by s něma už dávno zatočili . Přece si sami nevypustí rybník .

    1. Už nejsou 90-tá léta…je dnes téměř nemožné někoho uplatit ve státní správě!

      Co kdyby sis připustil, že je přeci jen jednání především řidičů jezdících pro Uber, nelegální…

      1. A v cem je nelegalni tytaxisluzbo:)) ze misto 7OO jezdi lide na letiste za 25O ? uber je predevsim pro bezne lidi, a ne pro namasirovani kapsy taxikare :))

        1. nelegalni uz je v tom ze neodvadeji dane!!! ridic neprofesional nemusi mit profesni skoleni, zdravotni prohlidku, a mohl bych pokracovat…..proto toto podnikani neni legalni a je protizakonne!!!! je to normalni TAXI sluzba a nedej buh ze by pro me prijel ozralej clovek ktery semnou bude bourat…co si na takovym ridici vezmu???? kdezto taxisluzba musi byt pojistena!!! je toho vic co by se naslo…!!!! a kdo si chce vozit prdel a je linej jezdit po Praze MHD at si priplati! Divim se ze UBER uz neni zakazana! a ceny koukal jsem na cenik zase tak vyhodny to neni kdyz objednam Black a prijedou mi vyssi stredni tridou autem platim vic jak taxi 😀

          1. Neodvádí daně, neplatí si sociální a zdravotní pojištění, takže se jim z přivýdělku nezvýší důchod. Na druhou stranu si neodepisují auto na firmu, neodepisují si benzín (i ten, který se projede na soukromých cestách), nedají si do nákladů opravy auta jako taxikáři. A znám několik taxikářů, kteří se v hospodě chlubí, jak mají zisky stejně vysoké jako náklady, a daně neplatí. Takže to, že uberáři neodvádějí daně, je pro mě argument typu „zloděj křičí chyťte zloděje“.
            Přepravované osoby lze pojistit běžnou havarijní pojistkou (kterou si taky nemůžou dát do nákladů).
            Pokud si objednám u taxi černou limuzínu s řidičem v obleku, tak asi nebudu platit stejně jako u běžného žlutého taxi.

          2. Super…osocujete tady lidi, ze jsou líní jezdit MHD a vy by jste si volal rovnou uber black??Potrebujete řidiče v obleku? Ha ha…. Jste směšný a mluví z vás zavist….

        2. kecy uz davno se neplati 700kc ale pevna taxa pro letistni taxi je 400kc do centra a to ani taxikar nedostane pac si to objednava u okenka v hale letiste a prijede pripraveny taxikar ktery odveze zakaznika a UBER 350kc do centra tak nevidim velky rozdil a nevim jak zrucny amater prijede aby me nevyklopil na prvni krizovatce pac nema zrdavotni prohlidku co musi mit profesional!!!

          1. Jooooo….kecy….turbo je turbo a zldej je zlodej = taxi letiste praha !!

          2. Hmmmmm…….ale obklad v kuchyni si klidně necháš nalepit zedníkem co je vyučenej cukrář protože je levnější …viď

      2. Konecne nekdo tem prazkejm zlodejskem taxikarum slapl na kuri oko….hura a fandim tomu…uz nikdy nepojedu taxikem, ale jeb uberem !!!!

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *